Outfitsbilder

Allmän diskussion om fotografering både bakom och framför kameran
Användarvisningsbild
StylingAnna
Teacher
Teacher
Kontakt:

Re: Outfitsbilder

Inläggav StylingAnna » 2014-08-26 09:25:33, tisdag

Tommytott skrev:
StylingAnna skrev:Jätte fint Ebba! Gillar också den översta bilden grymt mycket.

Det är ju lättare att få till bilder om man har bra dagsljus men vad ska man tänka på när det är höst/vinter och dagsljus är sällsynt?

Många tycker att hösten och vintern kan vara ett problem just för att våren och sommarens helt fantastiska dagsljus försvinner. Men jag tycker absolut inte att man ska dra sig för att försöka få till bra foton även när det blir de kallare och kyligare årstiderna, för fotona kan och blir även lika bra höst/vinter.

- Fotografera outfitsbilder på öppna ytor.
- Mitt på dagen brukar det oavsett årstid vara ett "ok" ljus att fotografera i.
- Har du systemkamera och det skymmer, öka ISO-antalet, fotografera med bländare 1.2/ 1.4 /2 /2.8 /3.5 och testa dig fram med slutartiden.

Tack för tips! Jag känner nog mest att det är svårt att hinna med på dagen, då man oftast är ganska upptagen med annat. Likaså att hitta någon som kan ta fotot.

Användarvisningsbild
Tommytott
Amateur
Amateur
Kontakt:

Inläggav Tommytott » 2014-08-29 20:58:45, fredag

StylingAnna skrev:
Tommytott skrev:
StylingAnna skrev:Jätte fint Ebba! Gillar också den översta bilden grymt mycket.

Det är ju lättare att få till bilder om man har bra dagsljus men vad ska man tänka på när det är höst/vinter och dagsljus är sällsynt?

Många tycker att hösten och vintern kan vara ett problem just för att våren och sommarens helt fantastiska dagsljus försvinner. Men jag tycker absolut inte att man ska dra sig för att försöka få till bra foton även när det blir de kallare och kyligare årstiderna, för fotona kan och blir även lika bra höst/vinter.

- Fotografera outfitsbilder på öppna ytor.
- Mitt på dagen brukar det oavsett årstid vara ett "ok" ljus att fotografera i.
- Har du systemkamera och det skymmer, öka ISO-antalet, fotografera med bländare 1.2/ 1.4 /2 /2.8 /3.5 och testa dig fram med slutartiden.

Tack för tips! Jag känner nog mest att det är svårt att hinna med på dagen, då man oftast är ganska upptagen med annat. Likaså att hitta någon som kan ta fotot.

Javisst kan det vara svårt att man ska hinna med när ljuset är som bäst. En del tycker att bilder som är "busiga" p.g.a för högt iso inte är snyggt, men i mitt tycke kan detta bruset vid sämre ljusförhållande ge ett extra liv i outfitbilderna. Så mitt råd vid sämre ljusförhållanden är helt enkelt att leta upp en plats som är ok ljusmässigt och sedan brassa på med ISOT! :)
Vänligen,
Tommy Totten Nilsson
Bloggare och Fotograf
http://tommytott.se

Användarvisningsbild
Teodor
Amateur
Amateur

Inläggav Teodor » 2015-02-20 21:43:59, fredag

Wow vilka fina bilder du borde bli model ;)

Återgå till "Fotografering"