Sälja antika smycken?

Diskutera här om du vill köpa eller sälja modeprylar
Användarvisningsbild
Teodor
Amateur
Amateur

Re: Sälja antika smycken?

Inläggav Teodor » 2014-04-29 15:26:33, tisdag

Madeleine skrev:Är ganska säker på att man inte behöver skatta om man säljer något antikt. Om man däremot säljer via auktionshus så tar de ut en viss procent av slutpriset i provision. Finns även något som heter slagavgift, men den tror jag betalas av köparen.

Karl XII är ju en ganska populär/kontroversiell/mytomspunnen och då går såklart värdet upp. Likadant med Gustav III misstänker jag. Har ingen koll på värde på olika mynt, men av det jag snappat upp från antikhandlare och olika mässor är att mynt med kungabild (helst med spännande kung) och i gott skick är de mest värdefulla.

Själv har jag fått ärva ett jubileumsmynt med Karl XV på. En riktig häradsbetäckare och allmänt bortglömd kung. Hade även, om jag inte minns fel, rekord i att klippa band på järnvägsinvigningar. :lol:

Karl XV till vänster på bilden. Någon i släktet har låtit göra om det till halsband. Till höger syns en silverbrosch från samma tid.

Bild

Jag tycker att detta är himmla coola smycken, men själv har jag inget antikt tyvärr :!:

• RELATERADE TRÅDAR
    Svar
    Visningar
    Senaste inlägget

Återgå till "Köp och sälj"